''La enseñanza que deja huella no es la que se hace de cabeza a cabeza, sino de corazón a corazón'' (H. G. Hendricks).

jueves, 5 de noviembre de 2015

Entrada tema 2: Web 2.0, possibilitats per aprendre sense fi

Abans de centrar-m'he en la reflexió sobre el meu Entorn Personal d'Aprenentatge, i tot i que no entra per a correcció, vaig pensar que era interessant fer una petita introducció a la Web 2.0.

Durant aquestes últimes setmanes hem treballat el tema 2. Aquest implica dues parts: una primera part on hem aprofundit en la temàtica de la Web 2.0., i una segona part on hem tornat a veure el tema de l’entorn personal d’aprenentatge (PLE), elaborant el nostre propi i fent una reflexió sobre aquest i els canvis que s’han produït des del primer que elaborarem fins a aquest últim. Així doncs, com a producte, aquesta vegada veurem dues entrades d’un mateix tema; una per a cada part. 

Tema 2 Primera Part: Web 2.0
El concepte de Web 2.0. va sorgir per contraposar-se al concepte de Web 1.0. A continuació deixo un vídeo que ens explicarà quines són les diferències entre aquests dos tipus de web per poder continuar a partir d’aquí.



Algunes de les característiques principals de la Web 2.0. són que es poden treballar en xarxa (sense haver-les de baixar a l’ordinador) i normalment acabaràs compartint i publicant els productes. Tampoc hem de ser del tot ingenus, ja que la seva completa llibertat sol ser per les utilitats més bàsiques, aquelles més professionals ja s’han de pagar, per tant, la web 2.0. no és lliure del tot.

Per Cabero (2009), un dels autors que ens ha guiat força en aquest bloc del tema, la web ha canviat de forma que ja no és tant estàtica, i a més, destaca que es tracta també d’una qüestió de comportament, és a dir que té molt a veure amb l’actitud de col·laborar i compartir.

Dins de la Web 2.0. no hem d’oblidar mai els Drets d’Autor i Propietat Intel·lectual; les Llicències. És un aspecte que s’ha de tenir sempre  molt clar. Així ho he sabut, en el meu cas particular, des de que començarem al primer curs amb l’assignatura de Bases Didàctiques i Disseny Curricular. Se’ns va destacar molt aquest aspecte i ho agraeixo perquè trobo que si fem servir aquesta web l’hem de fer servir bé i respectant sempre les autories. Es tracta d’una forma de buscar l’equilibri entre que sigui respectat el teu ; les Llicències. És un aspecte que s’ha de tenir sempre  molt clar. Així ho he sabut, en el meu cas particular, des de que començarem al primer curs amb l’assignatura de Bases Didàctiques i Disseny Curricular. Se’ns va destacar molt aquest aspecte i ho agraeixo perquè trobo que si fem servir aquesta web l’hem de fer servir bé i respectant sempre les autories. Es tracta d’una forma de buscar l’equilibri entre que sigui respectat el teu treball i autoria però que pugui ser compartit i tenir la possibilitat que altres persones se’n beneficiïn. Sobre aquest tema hem vist com Suvires i Galacho(2011) ens donaven les claus.

A continuació deixo un mapa conceptual que hem fet de forma col·laborativa les alumnes de quart a l’assignatura i que trobo que fa un recorregut molt clar per aquest tema de l’educació i web 2.0.




Focalitzant com sempre un poc més en el tema educatiu, hem de tenir clar que les eines de la Web 2.0. són molt poderoses per a què cada aprenent/alumne i també els docents puguin crear. Ara bé, una idea que crec que és molt important tenir en compte és que l’impacte d’aquesta web depèn molt del professorat, de la metodologia. La presència de l’ordinador no garanteix pedagogia, metodologia o aprenentatge.

Autors que es centren més en aquest àmbit són Cristobal Suárez i Siemens. Per Siemens el rol docent es transforma completament, on actualment té nous papers a complir en entorns d’aprenentatge en xarxa: amplificar, obrir camins, filtrar, modelar...
 Suárez destaca el rol de ‘’l’altre’’ on actualment no només trobem al professor com agent educatiu sinó als entorns de xarxa. Entorns on, per a que els aprenentatges siguin significatius, s’ha de tenir en compte la variable pedagògica (clic pedagògic). On tot tingui un sentit, un perquè.

Aquí deixo el mapa conceptual d'aquest altre bloc centrat més en la part educativa; Educació 2.0. 


D’aquesta primer part m’agradaria destacar primer de tot que ignorava que previ al concepte de Web 2.0. havia el de Web 1.0. i que he pogut veure que l’evolució que s’ha fet ha set molt beneficiosa pels usuaris donat que ara d’alguna manera tenim l’oportunitat de ser protagonistes del procés i no només usuaris passius.  
Reconec també que el rol del docent és importantíssim a l’hora de guiar i ensenyar als alumnes a fer un bon ús de la web i de les eines concretes (com ja apuntava a l’entrada del primer tema on diferenciàvem les diferents dimensions necessàries en l’alfabetització: que no només era la intrumental sinó també la axiològica, la cognitiva...paràgraf 8). En nosaltres està també que entenguin la importància del respecte als Drets d’Autoria i Propietat Intel·lectual, i sobretot que ho facin conscientment perquè entenen aquesta necessitat i no només perquè així ho han de fer.

A continuació, en la següent entrada trobareu la segona part del tema 2:

No hay comentarios:

Publicar un comentario